Lynxen.blogg.se

2014-02-08
21:22:06

tatuering nr3
för några dagar sen gjorde jag min tredje tatuering hos underbara Lolli på Creative Flow i Växjö. det var en hyllnings tatuering till JRR Tolkien för den mannen var den mest fantasifullaste på denna jord. när jag någonsin mår dåligt kollar jag på LOTR och nu kan jag bära med mig hela Middle earth.
Jag har varit ovanligt svullen på och runt min tatuering och fasar för det värsta : att jag är allergisk mot den röda färgen i den eftersom jag har atopi.

Atopi är en ärftlig benägenhet för eksem, astma och hösnuva. Eksemet brukar växa bort men huden har som regel fortfarande lätt att bli torr.
Man kan ha olika synpunkter på det här med tatueringar, men eksem anses inte vara ett stort problem i sammanhanget. Det förekommer att man utvecklar kontaktallergi mot något medel i färgämnena vid tatueringen. Då uppstår det eksem och klåda i tatueringen, som då måste tas bort. Sådan kontaktallergi kan alla få, så det är inte säkert att det är större risk för dig.
Om man ska tatuera sig är det ur allergisynpunkt säkrast att bara hålla sig till svart och blått och helt undvika andra färger. Den blå och den svarta färgen består bara av sot respektive aska, och är därmed inte allergiframkallande. Börjar man däremot blanda in olika färger som rött och gult, finns en risk för uppkomst av allergi. En vanlig tatuering borde inte påverka din eksemtendens. En tatuering har vad man vet ingen betydelse för allergiska slemhinnebesvär som hösnuva eller astma (taget från 1177.se)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: